joi, 3 septembrie 2009

Kibutz

M-am chinuit destul de mult sa inteleg ce-i cu "kibutzurile" astea.
In timpul unei lucrari mai lungi la o ferma de curci (unde mirosea infiorator),am aflat.Chestia e ceva care seamana cu un orasel,dar de fapt e sat.Dar sat comunist.Acolo "mijloacele de productie" sunt ale kibutzului,de mancat,pranzul se mananca la cantina (care aduce mai mult a restaurant de patru stele),conducerea e colectiva,dar mai multe detalii gasiti(acum,atunci nu)pe : http://www.jen.ro/istoria_statului_israel_files_9.html
Nu mai scriu eu despre asta.Eu vreau sa spun cine lucreaza in fermele,livezile si terenurile agricole ale kibutzurilor (acolo nu sunt evrei ultraortodocsi,despre care am mai vorbit).Pai...rusi(ne-evrei,thailandezi(care ii "scapa" de caini si broaste) ,palestinieni,negrii si...romani.Evreii,in cel mai rau caz supravegheaza, dar,mai ales,controleaza.
Nu-mi dau seama daca este "exploatare" (tinand seama ca salariul orar varia intre cinci si sase dolari).Daca imi convine si mie si "patronului"...
Oricum sunt ca o mare familie,nu pierd timpul cu politica,si acolo "Time is money" are sens.
La aceleasi preturi (ca la noi atunci),si aceeasi munca, luam de aproximativ de zece ori mai mult decat in Romania (chiar si pentru 2009).
De ce ?
Fiindca,recunosc,sunt mai destepti decat noi

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu