miercuri, 1 iulie 2009

De ce la ei se poate si la noi nu

DRUMUL
Santierul noului cartier al Lod-ului era cam intr-o "groapa"( de vreo 4 metri) la un km de oras, dar intre santier si oras mai era si o autostrada.Firma unde lucram,trebuia sa faca un drum pe patru benzi,trecand pe sub autostrada,care sa iasa in oras cam un km.Fusesera deja topometrii si il trasasera.Lungimea :1.1 km ( cu subtraversare cu tot),diferenta de nivel 3.9 m (intre drum si "maluri").
Ziua I (duminica): 4 "Wole"(incarcator frontal),8 camioane ("Mack" de 50 t).Fiecare Wola (3.5 mc/cupa) a luat o banda, cu un camion care mergea cu spatele ei, celelalte camioane asteptand (deci 4 "echipaje,in paralel).Sapau malul-incarcau,sapau malul-incarcau...Prima transa de camioane s-a incarcat . (eu priveam uluit).
Au plecat primele Mack-uri incarcate,dar Wolele au continuat sapatul.Celelalte patru camioane au venit la umplut.(Topometrii cand trasasera batusera in mal niste "drugi" de fier exact cu lungimea care trebuia sapata).Cand cadea drugul (nu impins) se trecea mai departe.Pana la 12 se inaintase cam 200 m (la evrei ziua de lucru incepe la 6, si dureaza 10 1/2 ore,cu pauza de masa,dar se plateste muncitorul "la ora").Duap apuza,pe spatiul sapat,a inceput "sa se plimbe" cilindrul compactor ("Bomag").Asta,se plimba vraiste peste drum (unde era deja facut).Dupa ce s-a apropiat de locul unde se sapa,pauza.A venit masina de stropit,care a dat cu apa.S-a lasat 1/2 ore, dupa care din nou se "bomagea",si tot asa.In acest timp,"Wolele" si camioanele umpleau-plecau-veneau...
Ziua a II-a : La ora 17 , s-a ajuns acolo unde trebuia sa se sfarseasca (inclusiv subtraversarea),la nivel,compactat si udat pentru noapte.La 18, a venit ICC -ul(Israelian Control Company) si aluat o proba de pamant (?!??)
Ziua a III-a : "Balabai"( Seful de Santier) ne-a spus ca proba a fost buna (gradul de compactare),iar "Mack"-urile au plecat cu 2"Wole" (unde?).La 6.30 s-au intors camioanele,cu pietris pe care l-au basculat in gramezi mari,din loc in loc,pana in jur de 9.30.S-au intors si celelalte "Wole" si doua au inceput sa raspandeasca pietrisul, iar doua, cu cupele la orizontal, au inceput sa niveleze (dar cu nonsalanta, cu 3-5 km pe ora,fara prea mari amanunte la grosimea stratului).Departe,la cap au sosit 4 gredere "Caterpillar" care,aduceau,de data asta foarte incet, pietrisul "la cota" ( 15 cm grosime).Cand s-au departat putin,la cap au sosit iar "bomag"-urile,acum doua, evident cu masina de udat pe urmele lor,incepand sa "batuceasca" pietrisul(!?!?).Si,tot asa,pana la 16.30,cand tot pietrisul era la cota.Eram din ce in ce mai stupefiat.La noi parca nu vazusem asa.La 18 ( am costatat ca era un"tabiet), a venit flacaul ras in cap,cu cercel,Citroen alb si freza de epruvete.(Aveam sa constat mai tarziu, ca masinile astea cu ICC mare pe ele sunt o adevarata sperietoare).
Ziua a IV-a : Se pare ca au "avut verde", iar la nisip,lucrurile au decurs identic cu ziua precedenta, cu deosebirea ca la nisip, cota era de 12 cm (!!!- nu 10,nu 15),numai ca de data asta "bomagurile" si masina de apa au lucrat 3 ore si noaptea ( 3 orex6$=18$-ziua se plateau numai 5$/ora-se merita).
Ziua a V-a : la 6.00 venit ICC, la 6.45,dat OK.Camioanele cu asfalt sosirera deja,dar nu basculasera.Se incepe aceleasi manevre ca in zilele precedente (basculare,raspandire,nivelare,aducere la cota,"batucire",udare,cu observatia ca acum topometrul mergea cu grederele ca sa dea "inclinarea" drumului ???).Grosimea asfalului trebuia sa fie tot de 12 cm.Aspectul lui imi aducea aminte de asfaltul de pe sosele noastre (nu si grosimea),adica zgunturos.Mirat, l-am intrebat pe "Balabai"(in engleza).Mi-a raspuns ad literam :"Johny ,you are arabian or what.This is only the backing.Tomorrow will be the rolling track.This has not a additives."(Deci asta era,aditivii,oare la noi se pun?Hm).La 17 ICC.
Ziua aVI (vineri): A venit masina de asfalt, o chestie lata cat tot drumul si lunga de vreo sase=sapte metri,galbena, cu o cupa mare in spate.Veneau camioanele,ii turnau in cupa asfalt (acum numai doua),ii facea ceva inauntru, il "scuipa pe gura" si il nivela "cu fundul" in spatele ei "bomagul",fara vibratii acum se plimba,dar de data asta transversal pe drum.Apa nu.Cand masina a ajuns la capatul dinspre oras (in jur de 13.30),asfalul de la capul opus era deja uscat de tot.Au venit trei masinute de trasat marcaje,cu un fel de rigle dubioase in fata (si trei romani cu pensule si vopsea galbena in spate,pentru finisare),cea din centru "o avea mai mare"(si mai groasa),Masinile din lateral au potrivit riglele la 5 cm de margine asfalului si au plecat (impreuna cu "accesoriile" nationale.Dupa ce au facut cam un metru a plecat si centru,cu "riglele" reglate dupa dungile galbene.La 15.00 au ajuns la capat (am observat pe urma ca aveau "un cioc" pe "zero").La 16.00 masinutele laterale au terminat si s-au intors pentru celelalte doua dungi (si romanii) .Masina din centru a schimbat vopseaua (cu alba) si "pensula", cu una cam de doi metri (romanii numai cutiile cu vopsea, dar au fost pusi sa spele pensulele-statea "Balabai" la spatele lor- ).A venit o duba cu doi insi si doua "chestii de cauciuc" negre cu bumbi fosforescenti (in '97 nu stiam ce sunt).S-a trasat trecerea de pietoni,cu "ciocul" pe reperele puse de topometri.iar la fix 50 m de marginea trecerii tipii aia au pus de-a curmezisul "chestiile",de-o parte si de alta.Balabai era multumit, si a "ras" o litra de "Petersburg" dandu-ne si noua (cate 100 grame,dar era 16.30).Evident: 17.00=ICC.S-a plimbat pe drum, a masurat de vreo doua ori benzile in diverse puncte,apoi distanta de la trecere la "zgaltaitoare",si s-a urcat in masina:Tov!(bine).Shabat Shalom.Shalom Sabat.
La 18.00,incepea Shabatul,deci mai aveam o jumatate de ora sa mergem in oras sa luam mancare.
Cred ca acum,2009, cam asa se lucreaza si in Romania,desi...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu