joi, 2 iulie 2009

Vorba lui Mircea Badea

Asta fiindca am fost azi la Hale, in Ploiesti,si am constatat ca strada ce duce dinspre Nord spre Hale, e varza, practic nu mai exista (ora 9.30).Se lucreaza la sina de tramvai (si va mai dura),asa ca pe strada poti gasi utilaje mari (care lucreaza sau stau),muncitori (care lucreaza sau stau), camioane(care incarca,descarca sau stau),asa ca...Gata!"Pe-aici nu se trece!").Facand "maruntel" din buze, am incercat sa-mi amintesc cum reparau drumuril "ei".Paaii....nu le reparau.Fiindca nu se stricau (cred ca la evrei a face un drum care nu rezista cat e in garantie-si peste-,e considerat "Tradare Nationala","Sabotaj al Economiei Nationale", sau ceva in genul asta).Tin minte ca, pana acum vreo zece ani am avut si noi cateva drumuri facute de nemti,care,desi erau pentru nevoile de atunci,adica cu doua benzi, erau impecabile.Apoi,au inceput "imbunatatirile",si au devenit cum le stiti.La "ei" asfaltul nu se strica decat daca vrea cineva ( a fost o data, care,probabil, a devenit istorica).Din ce motiv?
1.Nu au tramvaie:deci nu se pot pune (sau scoate) sinele,sau "imbunatati " terasamentul
2.Nu se scot sau (baga), conducte (inainte de constructia unui drum,autostrada,alee ce urmeaza a se face,se ingroapa din 300 in 300 m ,4 tevi:una groasa-canalizarea,una medie-apa,una putin mai mica,cu sfoara intre capete-cablul electric,una cu sfoara,de aceeasi grosime-rezerva).Conductele nu se defecteaza.Ei nu au retea de gaze (ca n-au gaze pe conducta), nici de termoficare (evident).Orasele nu se extind, in sensul ca mai bine faci de la inceput alt oras la 5 km (am intalnit destul de des situatia).
Cum a fost cu spargerea asfaltului?
Drumul (pe sase benzi),de la Be'er Sheva la Eilat, se ramifica dupa 15 km cu un drum la dreapta,pe patru benzi, care duce...la o fabrica de cofectii,si se opreste in desert,brusc.(Dar daca peste 100 ani va deveni oras acolo?).Am mai spus ca pe marginea drumurilor sunt flori si curmali,dar...exact cat drumul,deci....
Pe aceasta ramificatie de cam cinci km, trec zilnic intre zece sau cincisprezece autovehicule. Deoarece langa fabrica de confectii,tot in desert, cablul de alimentare al fabricii, a deveni prea subtire (desi era supradimensionat cu100%-daca s-ar fi marit si fabrica??).Necesar inlocuire cablu (inclusiv teava de traversare).Solutie :romanii de la Ramat Hovat (adica noi), care erau la 2 km.
Prima problema,masina de taiat asfalt.Deoarece nu erau firme de reparatii drumuri,nu era nici masina respectiva,asa ca s-a gasit si s-a cumparat una de la Tel Aviv (cam 200 km).La ora 20.00 masina a taiat asfaltul,numai pe benzile dus, apoi JCB -ul a sapat largimea si adancimea necesara, romanii trecand la lopata numai cand s-a dat de nisipul de deasupra cablului-care era deconectat-.S-a introdus noua teva cu sfoara in ea.S-a pus o tabla pe portiune sapata si s-a inceput saparea pe cealalta jumatate a drumului.A trecut "O" masina pe tabla.S-a mufat teava si s-a tras cu sfoara cablul nou.A inceput astuparea santului pe partea fara tabla(tot ci JCB-ul),si a inceput asfaltarea portiunii (pietris-15 cm,nisip 12 cm,asfalt grosier 12 cm,cale de rulare 3 cm).In acest timp,noi am inceput sa facem legaturile la cablul nou.S-a mutat tabla pentru ca asfaltul proaspat sa nu fie deteriorat (desi, la 22.00, nu trecea nici macar o camila) inainte de intarire , si s-a inceput astuparea.S-a tras cablul vechi.S-a turnat asfaltul si s-a mutat iar tabla.S-a refacut marcajul (cu pensula).S-a luat tabla.Ora-24.00. A doua zi,deosebirea era ca "portiunea" refacuta
era mai putin prafuita,iar dupa o saptamana,nu mai stiam nici noi unde a fost.
Am omis sa spun ca orice drum(drumeag,ulita) este iluminat cu becuri cu halogen,comandate de iluminarea naturala,adica se aprind cand vrea ea (adica natura), nu cand vrea Itzic.
In Ploiesti nu e asa, poate in Bucuresti,..stiu si eu...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu