joi, 9 iulie 2009

Cum am luat "spaga" (Ramat Hovath III)

Deoarece terminasem toate alimentarile posibile si imposibile la masinile unelte, mi s-a dat sa fac instalatia electrica pentru singura baraca goala a firmei,ce urma sa devina atelier mecanic.
Ariel ("balabai"-ul= sef), mi-a indicat,destul de vag, cam ce ar dori, si, nefiind nici un fel de materiale in "colonie", m-a trimis cu soferul in oras.Am mers la magazinul unui evreu roman, care avea cam tot ce ti-ar putea dori inima in materiale electrice.Trezindu-ma ca gaina in musuroi, am luat nu numai ce as fi avut nevoie, ci si ceea s-ar fi putut sa am nevoie.Factura 10,000$.O sfeclisem.Eram ferm convins ca o sa se prinda seful ca sunt cam multe,iar a doua zi o sa fiu in Bucuresti.De unde!M-a intrebat cat dureaza sa termin lucrarea (eram singur, dar aveam toate sculele si materialele necesare).Ma gandesc:"Daca trag tare, o fac in trei zile (x 10 ore), daca o chiulesc, o saptamana,dar ii zic o luna,poate tine"
-O luna.
-Bine,ai doua luni, dar s-o faci bine...
-Doouuuaa luuni? Pai n-am ce face doua luni.
-"Colega, lo arabia, avoda, cafe, sigaria.Shoia..Shoia..." (Prietene , nu face lucru arabesc, lucrezi, bei cafea,fumezi.Incet incet-arabii ziceau "leat, leat"-).Dupa doua saptamani, o puneam in functiune.Da, dar nu mai aveam nimic de facut.O luna am sortat dintr-o cutie suruburi cu piulite(erau diverse diametre si tipuri).La umbra, cu cafeaua langa mine si tigara in mana, insurubam piulite in suruburi( pe 5$/ora).Apoi s-au prins ca pot sa ma "inchirieze" la altii,pentru mici lucrari si mi-au pus la dispozitie o masina cu sofer.
O data,la 5 pm zarva mare.S-a defectat instalatia electrica a patronului (Balabai Gadol).Masina+Eugen, ialla,ialla, cic-ciac, la vila din Be'er Sheva.Era adevarat.Frigider-nu,aer conditionat-nu, lumina-nu.Ma duc la (imensul) tablou echipat cu sigurante automate.Toate sus?!!Patronul,era plecat de mult timp din...Romania.In timp de eu masuram sigurantele, soseste o doamna distinsa, inca tanara,iar eu ii spun Buna Seara! in ivrit.Reactia patronului m-a uluit :
-Te rog vorbeste romineste la tomnul si ,cat sta tomnul sa ne ajute, fa o cafea (la mine, a opta).
In sfarsit am gasit: era ars fuzibilul de la siguranta generala, si..."Am facut lumina".I-am spus ca ma intorc cu microbuzul, sa nu se mai deranjeze.Nici n-a vrut sa auda,desi eram un simplu "worker" la el.
Pe drumul de la Be'er Sheva la Ramat Hovath, scoate o hartie de 50 $ (nu sekeli).
-"Tomnu',multumesc mult, te rog primesti ast de la mine si nevast meu. "(era plecat din '65)
- Vai,nu se poate...sunt platit (daca afla Ariel...).Va multumesc, dar nu pot.
- "Tomnu' stiu cum trait la tumneavoastra in Rominia, va rog......"
- V-am spus, am lucrat din placere (chiar asa era) asa ca nu iau...
Facem la dreapta spre Ramat Hovath.
- Tomnu, nu luati, arunc la asta ....
- Bine, va multumesc, nu trebuia,va multumesc.
Asta e ca la "Ei"
Ca la noi :Ariel la volan (18,000$/luna), 750 g "St.Petersburg" (in Ariel),eu, Mitsubishi, autostrada,160 km/ora,politist plictisit ne opreste :
-"Habza moghzadr naswrfuh eucbedru" (ceva ce n-am inteles, in ivrit).
Ariel, deschide geamul fara sa coboare, si intinde cinci hartii de 100 $.Nu chitanta.Politistul :
-OK!Ialla,ialla!
Si am plecat ca se bloca traficul.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu